Zpět

Krajem biskupských rybníků

Menu
swipe

Trasa je určena středně pokročilým a pokročilým cyklistům. Okruh je veden převážně po značených cyklotrasách, které jsou z důvodu návaznosti a atraktivity okruhu doplněny o čtyři neznačené úseky. První neznačený úsek je v úvodu trasy, kdy od obchodního domu Centrum vede trasa po hlavní silnici č. 43 a neodbočuje na značenou cyklotrasu k nádraží ČD. Napojuje se na ni až za podjezdem v Lačnově na ulici Zadní. Dále trasa pokračuje přes Lačnov do Opatovce. Za obcí Opatovec je další neznačený úsek veden za přejezdem železniční tratě Svitavy – Česká Třebová, kde trasa ihned uhýbá vlevo a podél kolejí se napojuje na neznačenou trasu směrem do lesů za obcí Opatovec po trase 4202 k rozcestí u svatého Antoníčka. Zde trasa pokračuje vpravo a hned po pěti metrech vlevo na velmi pěknou šotolinovou cestu směrem ke Králově zahradě a dále až do obce Semanín. U vjezdu do obce trasa odbočuje na křižovatce vlevo směrem ke kostelu a dále kolem motokrosového závodiště prudkým stoupáním směrem k vrchu Kozlov. Před odbočkou na Kozlov se trasa stáčí vlevo do lesa okolo bývalé hájovny. Dále vede krásnými lesy po hřebeni a dolů z kopce ke Psí kuchyni. Asi 100 metrů pod kopcem u Psí kuchyně trasa zahýbá vpravo a vede mírně do kopce po trase 4205, která končí až v obci Mikuleč. Za podjezdem v Mikulči končí značená trasa a okruh vede dále neznačenou trasou rovně obcí Mikuleč do mírného kopce až na Javornický hřeben, kde se napojuje na značenou trasu 4028. Ze značené trasy pod kopcem na Javornický hřeben trasa uhýbá vpravo na neznačenou trasu směrem k přejezdu železniční tratě a silnice ve směru Svitavy - Polička, po níž pokračuje po městském okruhu až do Svitav. Povrchy tras jsou asfaltové, šotolinové a lesní cesty. Trasa je středně obtížná, náročné je stoupání v obci Semanín a sjezd ke Psí kuchyni, který je náročný i na dobré brzdy. Zde je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Trasa není frekventovaná, na lesní úseky je vjezd vozidel většinou zakázán.

Počet dnů 1
Převažující druh dopravy kolo
Období jaro, léto, podzim
Podmínky určení – horská a trekingová kola; náročnost - **

Na okruhu využité trasy: 4033 Svitavy náměstí Míru – obchodní dům Centrum (0,4 km); neznačeno od obchodního domu Centrum – odbočku na ulici Zadní v Lačnově (1,2 km); 4033 Lačnov – Opatovec (5,3 km); 182 Opatovec – přejezd železniční tratě za Opatovcem (1,7 km); neznačeno podél kolejí a nádraží v Opatově (1,2 km); 4202 od odbočky nedaleko nádraží v Opatově – u sv. Antoníčka (2,0 km); 4033 u sv. Antoníčka – Semanín (4,7 km); 4219 Semanín – odbočka na hřeben u bývalé hájovny (3,3 km); 4047 odbočka na hřeben u bývalé hájovny – Psí kuchyně (5,3 km); 4205 Psí kuchyně – Mikuleč (5,3 km); neznačeno obcí Mikuleč - Javornický hřeben (2,9 km); 4033 Javornický hřeben – odbočka na neznačenou trasu pod kopcem na hřeben (6,4 km); neznačeno po odbočku na městský okruh (0,9 km); MO ve Svitavách (0,7 km).

Zajímavosti na okruhu: Svitavy patřily od 13. století olomouckým biskupům. Ti se od 16. století snažili povznést hospodářství zakládáním rybníků. Litomyšlský biskup nezůstal nic dlužen a na svém majetku v okolí Opatova založil množství rybníků, které dodnes existují. Krajina kolem Semanína byla pro rybníkářství příhodná, vždyť v blízkosti Mikulče pod Javornickým hřebenem je prameniště řeky Svitavy, která kdysi tvořila i hranici olomouckého a litomyšlského panství a také hranici mezi Čechami a Moravou.

Odpočinková místa a občerstvení: Kryté odpočívadlo u sv. Antoníčka za obcí Opatov, hostince a restaurace v obcích Opatovec a Semanín.

Vyhlídky do kraje: Nad Semanínem u motokrosového závodiště výhled směrem na Českou Třebovou.

Koupání: Koupaliště ve Svitavách; rybník Rosnička ve Svitavách; krytý bazén ve Svitavách, rybníky Sychrovec a Pařez v Opatovci, rybník Vidlák v Opatově.